Festival de Música i Dansa “Huerta en Arte”: Una experiència músic-educativa

20160527_132303.mp4_000201993Anem a relatar una experiència músic-educativa que va tenir lloc a l’IES Huerta del Rosario (Chiclana de la Frontera, Cadis) durant el mes de maig de 2016 on, tant alumnat com professorat, van participar, en el procés i en el producte, en un Festival de Música i Dansa celebrat en aquest centre. Encara aquest institut es va prendre com a espai de referència, altres centres de la zona també van participar: tres col·legis i un institut més en total. La resposta global de l’alumnat participant, professorat i altres membres de la comunitat educativa va ser qualificada com a “experiència inoblidable”. En l’avaluació d’aquest esdeveniment, els organitzadors proposen fomentar la seva difusió en els propers anys, eliminar el caràcter competitiu d’aquest per transformar-lo en un festival on participi el major nombre d’agents de la comunitat educativa dels diferents centres i on s’enalteix el musical (i l’artístic en general) com un valor per si mateix, així com col·laborar amb altres arts i matèries del currículum creant sinergies interdisciplinàries.

El nostre enfocament…

La música, i les arts en general, no és més que un mitjà (i quin mitjà!) de conèixer-nos més a nosaltres mateixos, de ser una mica més honestos amb els que realment som, de poder regular-nos, escoltar millor i madurar abans, de tenir una perspectiva i percepció més obertes amb el món que ens envolta, així com comprendre coses que d’altra manera no comprendríem. Una forma per “veure” més i pensar i sentir més i millor. D’altra banda, que la música pugui ajudar, per exemple, a l’aprenentatge de les matemàtiques és una cosa molt positiva però, de vegades, el paper de la música queda invalidat, subordinat o deixa de tenir protagonisme per si mateixa. A més de l’important paper que juga el context, aquest és un dels punts de partida del departament de música de l’IES Huerta del Rosario a l’hora d’enfocar les classes, activitats i diferents esdeveniments musicals que es realitzen. La música, per tant, ha de ser una matèria més i mai més una matèria menys en la formació integral del nostre alumnat.

Recopilant els fets d’una història…

Des de fa ja molts anys se celebren festivals de música i dansa a l’institut. Una bona part del nostre alumnat, sempre molt participatiu en aquest tipus d’esdeveniments, troba en la música i el ball una manera d’expressió així com una forma de trobar la seva identitat que no els és possible en altres matèries. Durant molts anys hem pogut comprovar com el nostre alumnat destaca per la seva especial disposició a l’art i a les tasques artístiques que es realitzen al centre, no només musicals, sinó també en altres matèries com en les arts plàstiques, realitzant obres de teatre, etc …

Des d’experiències musicals singulars de grups formats ja fa temps a l’institut com “La Sexta Hora” (2005), certàmens musicals a nivell andalús on han participat, així com tots els esdeveniments musicals realitzats a l’institut (concerts de final de trimestre, esdeveniments singulars en dates assenyalades, etc …), el nostre alumnat, aquest centre, aquesta zona, no deixa de sorprendre’ns i portar-nos a la llum, a través de les arts, les necessitats d’expressió existents així com un sentiment i un desig de fer créixer el més pur en ells mateixos a través de la música.

L’any passat, quan estàvem preparant el festival, des del Departament de Música de l’IES Huerta del Rosario vam voler que els agents implicats a la zona (La Banda, Chiclana de la Frontera, Cadis) * fossin més, ja que vam entendre, per la qual anteriorment exposat, que el nostre institut podia ser un centre de referència que aglutinés i coordinés aquest tipus d’esdeveniments. D’aquesta manera, ràpidament va sorgir el nom i el concepte de “Huerta en Arte”. Al festival de 2015 va ser copartícip un col·legi de la zona, el CEIP Federico García Lorca, on el seu mestre de música, Jesús Palacios, ha participat i col·laborat activament durant tot el procés i la realització dels dos festivals col·laboratius que s’han realitzat fins ara. Aquest any 2016 els centres participants han estat CEIP Federico García Lorca, CEIP Isabel la Católica, CEIP Giner de los Rios i l’IES Fernando Quiñones. D’aquesta manera, la idea és fer partícips i assentar la idea de construir entre tots, creant un festival on la comunitat educativa dels diferents centres pugui participar progressivament d’una manera o altra, sense pressió i amb què, com i quan creguin convenients per que les forces i les sinergies implicades siguin efectives. Encara que aquest any el festival també ha estat a manera de concurs, i han sabut participar “esportivament”, volem eliminar aquesta part més competitiva per transformar-lo en un festival on es pugui gaudir simple i purament de la música i el ball, sent aquest el veritable missatge a transmetre a tots els membres de la comunitat educativa, és a dir, la música, el ball i l’art en general com quelcom que ens ajuda a ser més nosaltres mateixos i més feliços, tan simple com això.

El procés…

De la mateixa manera que vam fer l’any passat a l’IES Huerta del Rosario, en primer lloc demanem la participació de l’alumnat. Després d’això, vam fer una pre-selecció. L’alumnat anava passant en els esbarjos a fer una petita audició on no només cantaven, ballaven o tocaven instruments, sinó que els professors de música els fèiem suggeriments de com millorar la seva pràctica de manera que, encara que no passessin aquesta preselecció, ells podien estar exposats a una experiència que els servís per observar més a ells mateixos i millorar la seva pràctica. Alguns d’ells van passar a formar part d’un cor que s’ha creat en els esplais durant l’any i altres a integrar l’orquestra que va interpretar durant el festival.

De la mateixa manera, tant l’altre IES participant com la resta dels col·legis van fer el propi tot i que, per motius d’espai i temps, amb una representació molt més reduïda que les del centre de referència.

Creiem necessari augmentar o canviar l’espai l’any que ve, així com donar un enfocament menys competitiu a l’esdeveniment, tot això sense deixar de banda el procés d’aprenentatge que obtenim a través de la preselecció així com oferir tallers o altres activitats on l’important sigui aprendre dels altres i amb la música, implicant al major nombre d’agents de la comunitat educativa dels diferents centres. Es tracta de generar una experiència musical de qualitat, aprenent junts i amb la intenció d’inspirar a tots, especialment a l’alumnat.

20160527_134212.mp4_000042663Una de les parts més importants d’aquest festival ha estat el procés, on han participat tant l’alumnat com a professors “aliats” que, directament o indirectament, han ajudat a que l’esdeveniment tingui lloc. Tots sabem el complicat que és fer un esdeveniment d’aquest tipus en un institut i les diferents forces i sinergies que han de coincidir perquè tot estigui a punt. Després d’aquesta i moltes altres experiències només em cal dir que és un alumnat compromès, amb actitud positiva cap a l’aprenentatge i confiat en la tasca que estan fent els seus professors i com aquests confien en ells, així de com aquests s’impliquen, el motor principal perquè aquest tipus d’activitats tinguin lloc. Al voltant d’uns 30 alumnes i alumnes formaven l’equip organitzador, amb diferents grups dedicats a tasques específiques (coordinació general, il·luminació i escenari, decoració, fotografia, grup musical per als intermedis més llargs entre actuació i actuació, difusió, tècnics de so, … ). Saber delegar les tasques en l’alumnat i que vegin als seus professors propers però ferms així com compromesos amb el que fan, és una gran lliçó per a ells. Tots van aprendre en el procés, tots s’han portat una gran experiència, que quedarà impresa en les seves vides més enllà de si algú es va equivocar en una nota determinada o el decorat no va quedar “perfecte”. Des dels implicats en la coordinació fins als d’il·luminació i escenari, passant per la fotografia, el van etiquetar com “experiència inoblidable” i, per descomptat, volent repetir de nou, tot i saber que alguns d’ells no estaran en el nostre centre, l’any que ve.

El producte…

Encara que adjuntem en aquest article uns vídeos de l’esdeveniment, tots els que van estar allà, a la sala d’actes de l’IES Huerta del Rosario, van poder atresorar i sentir que va ser “vibrant”. Realment aquest és l’efecte que tant aquest any com l’any passat, amb la col·laboració del CEIP Federico García Lorca, va passar. Experiències inoblidables que ens serveixen per comprendre la vida i a nosaltres mateixos des d’una altra perspectiva, l’artística, especialment a través de la música i el ball.

Ja que els nostres alumnes són els principals protagonistes de l’educació, les seves opinions ens interessen i aquestes són algunes dels alumnes de l’IES Huerta del Rosario que van participar tant en l’organització com en el concurs: “amb això aprenem a valorar i respectar les capacitats i gustos de cadascú “; “Hem après a saber com organitzar un esdeveniment i que després el treball en equip es vegi recompensat el dia del festival”; “M’ha agradat que pràcticament tota la feina estava fet pels alumnes”; “M’agrada que hagin participat altres col·legis i instituts i que fins i tot hagin guanyat”; “S’hauria de fer en un lloc amb més espai on pogués venir més gent …”; “Tenir més promoció en mitjans de comunicació …”; “Ens agradaria que estigués enfocat com un festival, sense por a guanyar o perdre, on cadascú pugui demostrar el que sap fer … tot i que si hagués actuacions ens agradaria que hi hagués alguna pre-selecció …”; “Es podria animar més gent que sap cantar o tocar algun instrument però li fa vergonya i no ha participat …”, …

A continuació es mostren els diferents enllaços als quals es pot accedir per visualitzar i escoltar algunes de les actuacions del concurs:

* Chiclana de la Frontera (Cádiz) sol dividir-se en dues zones ben diferenciades: La Banda y El Lugar.

Leave a Reply